Uppdrag och övningar åk 8 - översikt
På denna sida hittar du uppdrag och övningar för åk 8 kopplade till Ung förändringskraft.
Uppdragen redovisas hösten 2021 för uppdragsgivare och politiker i Rättvik (25/11) respektive Orsa (30/11).
Uppdrag åk 8 – Rättvik
Här nedan finns pdf-dokument som beskriver alla de uppdrag som eleverna i årskurs åtta jobbat med under hösten. Torsdag 25/11 presenterar eleverna i Rättvik sina lösningar för uppdragsgivare och politiker.
Energikartläggning och åtgärdsförslag av Rättviksskolan. Uppdragsgivare: Energi & klimatrådgivarna
Hur bor och lever en hållbar person i Rättvik år 2040? Uppdragsgivare: Rättviks kommun
Hållbart resande i Rättvik. Uppdragsgivare: Rättviks kommun
Hur kan vi öka andelen klimatsmart och närproducerad mat i Rättvik? Uppdragsgivare: Rättviks kommun
Hur kan vi öka satsningen på solenergi i Dalarna? Uppdragsgivare: Dalakraft
Hur kan vi öka möjligheterna för förnybar elproduktion med vindkraft i Dalarna? Uppdragsgivare: Dalakraft
Uppdrag åk 8 – Orsa
Här nedan finns pdf-dokument som beskriver alla de uppdrag som eleverna i årskurs åtta jobbat med under hösten. Tisdag 30/11 presenterar eleverna i Orsa sina lösningar för uppdragsgivare och politiker.
Energikartläggning och åtgärdsförslag av Orsaskolan Uppdragsgivare: Energi & klimatrådgivarna
Hur kan vi minska matsvinnet i Orsaskolorna? Uppdragsgivare: Orsa kommun
Hur kan vi öka möjligheterna för förnybar elproduktion med vindkraft i Dalarna? Uppdragsgivare: Dalakraft
Hur kan vi öka satsningen på solenergi i Dalarna? Uppdragsgivare: Dalakraft
Hur kan kollektivtrafiken utvecklas med och för unga? Uppdragsgivare: Orsa kommun
Vad kan göras för att engagerade unga ska känna sig trygga i sitt engagemang? Uppdragsgivare: Orsa kommun och Polisen
Övningar åk 8 - översikt
Uppgifter |
Ämnen |
Innehåll |
Ungefärlig tidsåtgång |
SO, SV, MA |
Eleverna gör intervjuer kring energi och klimatfrågor för att identifiera olika ståndpunkter och intressekonflikter. |
|
|
Mentor |
Eleverna sätter ord på sina tankar och känslor kring klimathot. |
1 lektion |
|
NO, SO, TK, SV |
Eleverna får leva sig in i ett framtidsscenario där klimatmålen har uppnåttsoch gör tillbakablickar på vägen ut ur den fossila eran. https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/bortom-fossilsamhallet/ |
1-3 lektioner |
|
BI, KE, SH, EN |
Eleverna resonerar kring skogens värde utifrån ett socialt-, ekonomiskt- och ekologiskt perspektiv |
1-2 lektioner |
|
|
TK, FY, KE, SH, GE, SV |
Eleverna spanar och undersöker hur nya tekniker kan bidra till omställningen |
1–2 lektioner |
|
FY, TK, MA, SV |
Vad är effekttoppar och hur kan de kapas? Eleverna får tolka diagram och skapa en story kring familjen Watson. Räkneuppgifter kring energi och effekt. Uppgiften är framtagen i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och 2047 Science Center |
1–3 lektioner |
|
TK, FY, KE, SH, GE, SV |
Eleverna undersöker vätgas utifrån frågor som hur fungerar vätgas? Vad är det för skillnad på blå, grön och grå vätgas? Hur kan vätgas användas i samhället? Uppgiften är framtagen i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och 2047 Science Center |
|
RE, SH, BI |
Human vs nature? Vad är Antropocen? Vad händer om naturen får rättigheter? Bygger på skolmaterial från http://humannatureskola.se |
1-3 lektioner |
|
|
SH, HI |
Eleverna undersöker olika verktyg för förändring och analyserar någon förändring i närsamhället. Uppgiften är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen, forskare vid Lunds universitet samt 2047 Science Center. |
3 lektioner |
GE, SH, MA |
Eleverna får utifrån intervjuerna identifiera och arbeta vidare med intressekonflikter. |
2-4 lektioner |
|
HKK, IDH, BI |
Hälsa och hållbar utveckling och hur vår mat påverkar jord och klimat. |
2-3 lektioner |
|
TK, FY, SH |
Påverkar internet klimatet? Hur påverkar min mobil klimatet, miljön och social hållbarhet? |
1 -3 lektioner |
|
(C)oldioxid eller (C)oldioxid? |
BI, KE, SV, |
Eleverna får kritiskt granska olika artiklar och rubriker, och med utgångspunkt i dessa diskutera och resonera kring om det finns ”bra” eller ”dålig” koldioxid. |
1-2 lektioner |
|
BI,KE |
Med utgångspunkt i ett animerat kolträd ges eleverna möjlighet att diskutera och få en djupare förståelse för fotosyntes, cellandning och kretslopp av ämnen. |
1 lektion |
BL, FY |
Eleverna fångar med hjälp av en kamera sina egna bilder av begreppet energi och gör ett eller flera gemensamma collage |
1-2 lektioner |
|
MU, HI |
Eleverna undersöker vilken betydelse musiken har haft vid olika samhällsförändringar. Vilken betydelse har och kan musiken spela idag? Avslutningsvis kan eleverna skriva egna låtar. |
1-3 lektioner |
|
SL |
Eleverna gör enkla livscykelanalyser av olika saker och arbetar praktiskt med att ge saker längre liv. |
2-3 lektioner |
|
Laboration |
BI, KE |
Undersökning och frågeställningar kring kolets kretslopp, kolinlagring mm |
1-2 lektioner |
Laboration |
BI,KE, SL,BL |
Eleverna bygger sin egen maskompost och fyller med olika typer av organiskt material. Fundera och resonera kring nedbrytningstid, kolets kretslopp och mikroorganismernas betydelse för en balans i ekosystemen. |
1-2 lektioner |
Laboration |
BI |
Eleverna bygger en kretsloppsburk och för resonemang kring kretslopp och jordens resurser. |
1 lektion |
Laboration
|
TK, KE, FY |
Eleverna får med hjälp av artiklar ta del av den nya satsningen på vätgas och vad det kan innebära samt utföra en laboration med en modell av en vätgasbil. |
|
Laboration |
TK, FY |
Eleverna gör laborationer med solfångare och solpaneler och tar del av artiklar om hur solenergi kan användas i omställningen till ett samhälle byggt på förnybar energi. |
2-4 lektioner |
|
|
Direktlänkar till andras material |
|
SO, NO |
Eleverna reflekterar över spår som vi människor lämnar, analyserar ett lokalt hållbarhetsproblem och planerar för förändring. |
1-3 lektioner |
|
HKK, SH, SV, TE, KE, GE, BL |
Lektionsförslag med lärarhandledning kring arbete med matsvinn
|
1-5 lektioner |
|
|
SV, BL, NO/SO |
Unga Reportrar är en journalistisk tävling där eleverna undersöker och gör ett reportage, en film eller ett foto – om ekologisk hållbarhet. |
3-5 lektioner |
TK |
Inspirationsmaterial från CETIS kring alla globala mål o koppling till teknikämnet |
|
|
NO, SO,SV |
Eleverna får koll på olika ord och begrepp kring energi och hållbar utveckling |
1 lektion |