Skolhackathon är ett spännande koncept där elever i åk 4–6 får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. Temat för skolhackaton 2025 är HavenCraft.
Anmälan är öppen fram till 3 september 2025.
Skolhackathon i Dalarna arrangeras av Ung Företagsamhet i samarbete med 2047 Science Center. Tävlingsvärd är Nordlo.
Vad är Skolhackathon?
Ett Skolhackathon är ett uppdrag där deltagarna löser samhällsutmaningar på ett innovativt sätt och som avslutas med en tävling för de som vill vara med.
Att delta i Skolhackathon ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande, med kopplingar till flera ämnen i läroplanerna för årskurserna 4–6 i grundskolan, samt för anpassad grundskola och specialskolan.
Ytterligare info om Skolhackathon, kontaktuppgifter och länk till anmälningssida finns på Ung företagsamhets webbplats.
En presentation av projektet finns även i en kort film om Skolhackathon.
Fortbildning och stöd för lärare
Lärare erbjuds en inledande kick-off, utbildning i hur Minecraft Education kan användas som digitalt verktyg i undervisningen samt en genomgång av utbildningsmaterialet "Vårt Samhälle". Kontakta Ung Företagsamhet Dalarna för tillgång till utbildningsmaterialet och ytterligare information.
Hållpunkter för årets Skolhackathon
11 augusti - anmälan öppnar
25 augusti - 15:00-15:30 info för skolor/lärare som vill veta mer om Skolhackathon.
3 september –anmälan stänger och caset blir tillgängligt på hemsidan
Skolhackathon 2024/2025
Torsdag den 23 januari avgjordes Dalafinalen av Skolhackathon. Där det till slut blev femteklassarna från Gylle skola i Borlänge som tog hem segern med sin tolkning av temat “AI-topia - en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i människors liv".
Andra platsen tog: Åk 6 GUL, Olympica skolan - Hedemora kommun
Och tredje plats tog: Åk 6A, Enbacka skola - Säters kommun