ForskarFredag 2019

Fredag 27 september på 2047 Science Center! I år är det rymdtema och ForskarFredag samarrangeras med Astronomins dag och natt. Vi har även aktiviteter under lördag 28 september. Gratis entré!

ForskarFredag är en mötesplats mellan forskare och allmänhet. ForskarFredag visar hur roligt, spännande och vardagsnära forskning kan vara och hur det egentligen är att jobba som forskare. Under ForskarFredag bjuds gymnasieelever och allmänhet in för att möta forskare. ForskarFredag genomförs på 2047 Science Center och arrangeras tillsammans med Högskolan Dalarna.

Vi har gratis entré 27-28 september och alla aktiviteter är gratis. Notera att det kan vara begränsat antal platser på vissa aktiviteter

Program för allmänheten
Rymdföreläsningar fredag 16.30-20.00 i Orion (begränsat antal platser)
  • 16.15 Maria Johansson, 2047 Science Center hälsar välkommen.
  • 16.30 Jörgen Elbe, prorektor Högskolan Dalarna.
  • 16.50 Gösta Gahm, Professor emeritus vid Stockholms universitet – ”En färd genom planetsystemet mot stjärnorna” – Vi blickar ut mot höstens stjärnhimmel och finner att några av stjärnorna i själva verket är planeter i vårt solsystem.
  • 17.20 Tom Callen, astronom – ”10 Steps to Apollo 11” – 20 juli 2019 firade vi att det var 50 år sedan människan landade på månen för första gången.
  • 18.20 Jenny Jansson, årets fysiklärare och rymdambassadör – ”Mera rymd till alla människor” – Vi ska ut och resa mellan planeter och galaxer, fotografera med hjälp av fjärrstyra teleskop över hela jorden och göra en djupdykning i solen och solstormar.
  • 19.00 Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik och författare – ”Svarta hål” – Svarta hål handlar inte om spekulationer – de finns.
Rymdaktiviteter fredag 16.00-20.00, lördag 10.00-17.00
  • Hur många stjärnor kan du se där du bor? I årets massexperiment kan du hjälpa forskare att mäta ljusföroreningar genom att räkna stjärnor på himlen! Hos oss får du bygga din egen stjärnkikare som du sedan kan använda i massexperimentet.
  • Ta en bild på rymden via fjärrstyrda teleskop.
  • Planetarievisningar
  • Följ med på en raketuppskjutning med hjälp av VR-glasögon och var med astronauterna när de genomför en rymdpromenad.
  • Programmera EV3-robotar att klara uppdrag på Mars.
  • Programmera Ozobots så att de kan ta sig runt bland våra planeter.
 Invigning av Haumea – ny del i Sweden Solar System, fredag
Under Astronomins dag och natt kommer vi på 2047 Science Center att inviga dvärgplaneten Haumea. Den ingår i Sweden Solar System som är världens största skalenliga modell av vårt solsystem där Globen i Stockholm är solen. Inviger gör Gösta Gahm, professor emeritus och Heléne Ecström, konstnär.

Program för gymnasiet